ערש"ק בהר סיני תשע"ו
וידבר יהוה אל-משה בהר סיני לאמר דבר אל-בני ישראל ואמרת אלהם כי תבאו אל-הארץ אשר אני נתן לכם ושבתה הארץ שבת ליהוה
מפורסמת שאלתו של רש"י, מה עניין שמיטה אצל הר סיני? תשובתו של רש"י מה שמיטה נאמרו כללותיה ופרטותיה ודקדוקיה מסיני אף כולן, המצוות נאמרו כללותיהן ודקדוקיהן מסיני.
נשאלת השאלה מדוע דווקא השמיטה נסמכה להר סיני הרי יש עוד ציווים שגם הם נאמרו מסיני?
לאור השאלה אבקש לומר הסבר נוסף.
ע"מ להבין הקשר בין הר סיני השמיטה, נסביר מהו ענינה של שמיטה.
במצוות השמיטה אומרת התורה ושבתה הארץ שבת ליהוה.התורה בוחרת במילה שבת, שבת לה'.
לאור הנ"ל יש להבין ענינה של שבת.
מקור ענינה וציוויה של שבת נאמר ויברך אלהים את-יום השביעי, ויקדש אתו: כי בו שבת מכל-מלאכתו, אשר-ברא אלהים לעשות מקור ענינה כי בו שבת מכל-מלאכתו, אשר-ברא אלהים לעשות, הקב"ה שבת ממלאכתו ביום זה,ע"כ גם אנו מצווים לשבות ממלאכתנו ביום זה.
באה שבת באה מנוחה.כאשר מגיע השבת מגיעה מנוחה.ההשבתה ממלאכה היא המביאה לידי מנוחה.המאפשרת לאדם להתנער מחיי החול, מנוחה זו מאפשרת לנפש האדם להשתחרר מכבלי ימי החול.בהשתחרר הנפש, מבקשת היא את צרכיה הרוחניים, להתחבר אל מקור חיותה.מקור זה הינו מכוסה בימי החול מטרדת עשיית המלאכה.בהגיע השבת מגיעה המנוחה מגיעה החיות לנפש האדם.
על השבת נאמר אות היא לעולם ביני ובינכם. ושבתה הארץ שבת ליהוה נאמר על השמיטה.
השבת והשמיטה מהות ענינם נקודת מנוחה המאפשרת חיבור אל סגולת האדם וסגולת האומה.
המנוחה מביאה אל חיבור לשורש מהותם.
מה עניין שמיטה אל הר סיני?
מהות ענינו של הר סיני, קבלת תורה ומצוות, חיבור אל מקור האדם העם והעולם.
השמיטה בסמיכות להר סיני באה כדי להורות לנו, כל ענינה של תורה ומצוות אחד הוא, קישור וחיבור אל מהות סגולת האדם והאומה.
לאדם בפן הפרטי רגעי מנוחה רבים, השבת, המועדות.לאומה רגע המנוח הינו בשנה השביעית שבת ליהוה.
נקודת זמן זו, השמיטה, הינה צורך מיוחד,בה מתגלה המאור האלוהי שלה בכל מלא זוהרו.
סמיכות הר סיני לשמיטה, בא להורות לכך, התורה הינה סגולת מקור חיינו כאומה וכפרט.הפרט נצרך לחיבור וקישור לכל הפחות אחת לשבוע, השבת היא מתנת החיבור לפרט.השמיטה היא נקודת החיבור לאומה, אחת לשבע שנים.
השינויים בהתנהלות האדם בימי החול, יש ומרחיקה אותו מסגולת מהותו, באה שבת באה מנוחה ומאפשרת חזרה והגדלה לסגולת האדם.
שנת השמיטה מחזירה האומה למצב סגולתה המקורית, עבדים וקרקעות חוזרות לבעליהן וכו'.
השמיטה באה ו"מתקנת" אשר נעשה שלא כרוח סגולת האומה.
הסמיכות מורה לכך שאנו כבני אדם במרוצת ימי החול הטירדה בעבודה ובעשייה, יש ומקשה עלינו החיבור אל מהות סגולתינו, ע"כ נתן לנו הקב"ה שבתות למנוחה.
ניתנה תורה לבני אדם ולא למלאכים.
דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי . מתמחה בשילוב כלים טיפוליים, בהתאמה למטופל. מטפל בראיה יהודית ב: פסיכותראפיה גופנית ועוד. מתמחה במצוקות על רקע נפשי.בנוסף מטפל בחולים במחלות "סופניות". מנחה קבוצות ויחידים, למודעות עצמית, זיהוי וסיוע בפתרון בעיות התנהגותיות. מרצה למודעות יהודית.בוגר ומורה לשעבר במכללת "רידמן" ירושלים | 052-6409251